Studenter

Sedan år 2000 har närmare 1 000 studenter pluggat på Music & Event Management. Många av dem befinner sig idag i den nationella och internationella musikbranschen. Här några röster!
 

Atena Banisaid
A&R Manager, Sony/ATV Music Publishing, vald till en av "Topp 20" under 30 år i den nordiska musikbranschen.

– Music & Event Management blev min grund för att kunna fortsätta bygga och få en fot in i branschen. Både Hultsfred och Kalmar kommer jag alltid se tillbaka på med ett leende. Det var en givande utbildning och det kändes extra tryggt med företagsekonomin i ryggen.

– Utbildningen blev en bra plats för att nätverka tidigt och utöver de gästföreläsare vi hade från branschen blev ju mina klassvänner samt de som gick årskullen både över och under mig direkta nätverk som jag sedan kom att uppskatta när det var dags för mig att ta mig an branschen.

– Det finns många i branschen idag som läst samma utbildning och det är alltid kul att träffas och hjälpas åt där vi kan!

 

Foto: Marek Pedziwiatr

Carl-Marcus Gidlöf
Grundare av Despotz Records (Lisa Miskovsky, Crucified Barbara, Titiyo, The Deer Tracks m.fl.) och Icons Creating Evil Art (Flora Cash, Anthony Mills, Louise Lemón m.fl.)

– Music & Event Management är ground zero till mitt entreprenörsskap där jag är idag. När jag gick utbildningen så var det alldeles nytt, då fanns ingen alumni, men nu snart 20 år senare så är det en självklarhet, där alla de som vi tagit in som arbetar hos oss har utbildat sig (och fått arbete efter praktik). 

– I grunden ett bra branschfokuserat program där man får en gedigen utbildning och trygghet att falla tillbaka på, men personligen tycker jag att det utbildningen möjliggör utanför studierna är minst lika viktigt; eleverna sammansvetsas och bygger nätverksrelationer inom årskullen redan innan de ens kommer ut på den viktiga praktiken. 

– Jag startade mitt första företag under utbildningen, drev klubbar på helgerna och lärde mig Adobe-programmen på egen hand för att kunna göra flyers/posters etc och släppte en samlingsplatta (licensierade in låtar från indies och majors) för första gången. Något som var ett otroligt bra sätt att sätta teorin i praktik.

 

Nathalie Tuokko
Tour & Brand Partnership Manager, Dimberg Jernberg Management, med artister som Per Gessle, Peter Jöback, LOK m.fl.

– Min utbildning från "Music & Event Management" programmet på Linnéuniversitetet är själva ryggraden i allt jag gör idag i min yrkesroll, som jag alltid kan luta mig mot och ha som grund att stå på. Den ständiga förändringen av en ibland mycket komplex bransch och alla dess nya möjligheter gör att det är viktigare än någonsin att ha en förståelse för så många delar av industrin som möjligt, allt ifrån förlagsverksamhet till livedelen. 

– Eftersom alla områden hänger ihop, mer eller mindre, i ett slags kretslopp för att lyckas med en artistkarriär eller för den delen en lyckad festival. Utbildningen gav mig möjlighet att få dels fördjupad förståelse för själva grundstenarna av businessen, ekonomi, avtalsrätt och marknadsföring till det mer kreativa delarna av yrket. Möjligheten att dessutom kunna studera utomlands en termin, vilket jag gjorde på ”Music Industry” programmet i USA på Chico State University, ser jag som helt ovärderlig både relations- och kunskapsmässigt och unikt för utbildningen.

 

Dita Kleman
EMA Telstar/Live Nation, Sony BMG, D&D Management, Rec Sthlm

– För min del var den stora nyttan det nära samarbetet med musikbranschen, våra möten med musikbranschaktörer och musikevenemang såsom Hultsfredsfestivalen som vi fick möjlighet att uppleva och Rookiefestivalen som vår klass fick vara med att starta upp.

– Det branschen behöver är fortfarande jämställdhet i alla korridorer och att jobba mer på att demokratisera vår marknad. Vettiga människor som älskar musik, alltid ser till att leverera och bryr sig om rättigheter, skyldigheter och vikten av att må bra.

 

Kristopher Stenkula-Wilbur
Grundare av flera bolag, bl.a. OverNice, Mubito, GetSparkle och Notified

– Studiemiljön i Hultsfred ger starka band, både mellan studenter och till de som arbetar i Rock City. Det gör det också enkelt att starta företag samtidigt som man studerar. Det finns så mycket kompetens att tillgå och studierna blir mycket roligare när man kan koppla teori till verklighet.

 – När jag sökte till utbildningen var det mixen av musik och ekonomi som drog. Det kändes seriöst och kul på samma gång. Eftersom jag har startat flera bolag i branschen har jag verkligen haft nytta av de kunskaper den kombinationen ger.

------

Sedan år 2014 delas två priser ut till framstående f.d. studenter av Hultsfreds kommun och Campus Hultsfred, det så kallade Rookiepriset. Här är listan över pristagare:

2019
- Christian Falk Winland (Epidemic Sound)

- Nathalie Tuokko (Dimberg Jernberg Management)

2018
- Henric Lindström (Linnéuniversitetet)

- Minna Fagerstedt (Corite)

2017
- Carl-Marcus Gidlöf (Despotz Records)

- Atena Banisaid (Sony/ATV Music Publishing)

2016
- Robert Litsén (Cosmos Music)

- Frida Riklund (Live Nation)

2015
- Stefan Ölvebring (Svenskt Rockarkiv)

- Dita Kleman (Rec Sthlm)

2014
- Adis Adamsson (Ten Music Group)

- Hanna Rothelius & Åsa Johnsen (Popkollo, Svensk Live, Vem kan bli producent)


Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår